אחת הסוגיות המעניינות שעולות מניתוח נתוני הסקר הגדול לשיווק באינטרנט שערכנו בינואר 2012
בשיתוף עם ד"ר דן הרמן מיתרונות תחרותיים (ושממצאיו התפרסמו לראשונה בגלובס ב- 5.2.2012 ) היא:
מה מניע בעלי עסקים להמשיך לבצע פעולות שיווק באינטרנט לאורך זמן ממושך, אם התוצאות אינן משביעות רצון ?
מנתוני הסקר שהתקיים במהלך ינואר 2011 עולה שרק 33% מהנסקרים נהנים מתוצאות משביעות רצון מהשיווק שלהם באינטרנט.
לא הסתפקנו בשאלת שביעות הרצון מהפעילות השיווקית תחת המטריה הרחבה של שיווק באינטרנט,
ובחנו את מידת שביעות הרצון מהשיווק במדיה החברתית. גם שם הממצאים לא מעודדים ואולי אף יותר מדאיגים:
רק 23% מהנסקרים שבעי רצון מהתוצאות העסקיות שמניבות פעילויות השיווק שלהם במדיה החברתית.
עם ממצאים כאלה עולה השאלה:
האם כל אותם בעלי עסקים שמשווקים באינטרנט ובמדיה החברתית, ואינם מרוצים מהתוצאות,
עושים פעולה יזומה ומודעת של רכישת ידע מקצועי בשיווק באינטרנט.
על השאלה: האם אתם משתתפים בקורסים, סדנאות ימי עיון וכו' בשיווק באינטרנט,
ענו רק 15% מהנסקרים שהם משתתפים באופן קבוע בפעילויות של השתלמות ורכישת ידע מקצועי.
65% מהנסקרים הודו שהם משתתפים מעט או השתתפו בעבר וכיום פחות.
אי אפשר למהר ולהסיק מהממצאים האלה על כלל אוכלוסיית המשווקים שכן, לא ניתן לדעת מה הם הממצאים אצל כל אותם עסקים שמשווקים באינטרנט ולא השתתפו בסקר אבל, אם נסכים לרגע אחד, להקיש מהממצאים האלה אל כלל אוכלוסיית הנסקרים אי אפשר להתעלם מהסוגיה המתמיהה:
מדוע עסקים ממשיכים לשווק באינטרנט, ממשיכים להשקיע שעות, כסף ואנרגיה, אם התוצאות אינן משביעות רצון ?
שאלה נוספת שעולה מהממצאים האלה היא מדוע אנשים שבוחרים להקים עסקים עצמאיים, שמעולם לא למדו שיווק, בוחרים לשווק מתוך האפלה, להגיע לתוצאות זעומות ובכל זאת, לא הולכים ללמוד ולהשתלם בפונקציה שהיא הכי קריטית לעסק: בשיווק ?
אני יכולה להעלות מספר השערות לשאלות האלה, אני יודעת שרבים יאמרו מיד: אין כסף…
ואני שואלת: האם "אין כסף" זו הסיבה האמיתית לזה שבעלי עסקים ממשיכים לעשות את אותו אוסף הפעולות,
שלא מייצר להם את התוצאות הרצויות, שוב ושוב שוב ?
אני סבורה שלא.
אשמח לשמוע את דעתכם כאן למטה בתגובות ולפתח ביחד איתכם דיון שממנו אוכל לכתוב המשך לפוסט הזה.
מה דעתכם ?
ואולי תרצו להצטרף ל- עושים סדר בשיווק – מיד אחרי פסח – כל הפרטים כאן
לדעתי לאנשים קשה להודות בטעות, קשה להודות בחוסר ידיעה. כל אחד חושב שאם הוא מוכר למשל מצלמות אז הוא גם צלם דגול וגם משווק טוב ובדרך כלל זה לא המצב. ולפעמים- מרוב עצים ועצות לא יודעים מה לשכות באיזו דרך לבחור כדי לשפר את התוצאות אז ממשיכים בדרך המוכרת גם אם אין ממנה תוצאות. לפחות "עושים משהו".
אני מסכימה איתך אורלי
אבל אני חושבת שיש שם
בנוסף לזה,
גם הרבה אמונות מגבילות
וגם הרגל מגונה לבצבץ באזור הנוחות
ולעשות פעולות מתוך הרגל ולא מתוך מיקוד עסקי
וחבל…
דיסוננס קוגניטיבי.
האמת היא ששיווק באינטרנט אינו מתאים לכל סוגי העסקים. חלק גדול מהם, אם ימדדו באמת את היחס עלות – תועלת יגלו שהכלים האלה, ובמיוחד ברשתות החברתיות, יקרים יותר מהתועלת שהם מביאים.
אנשים ממשיכים להשקיע בלי לתת לעצמם דין וחשבון כי כל הזמן אומרים להם שזה רק הם שלא מספיק מומחים. לא, זה לא רק הם. אני יכול להצביע בקלות על מספר שווקים בהם ממש! לגמרי! לחלוטין! לא משתלם לעסק להשקיע בשיווק באינטרנט.
למשל – מצלמות. אם אני חנות מצלמות, אני מרוויח נגיד 100 שקל על כל מצלמה שמכרתי. נטו, אחרי הוצאות, אני יכול לשים 40 שקל על שיווק (ואני אופטימי פה). עכשיו – יש לי את מודעת ה PPC הכי טובה בעולם, עם ההמרה הכי טובה ודף הנחיתה המושלם. אני מקבל קליק ב 5 שקלים וממיר למכירה 10%… זה אומר שהלך לי כל הכסף על שיווק. למעשה אני מפסיד בכל מכירה.
אין מה לעשות, קיימים ברשת שווקים רוויים בהם אתה נלחם בענקים (מצלמות, צימרים). אם אתה רוצה לנצח ולבלוט אתה נדרש להשקיע כל כך הרבה שאתה פשוט לא יכול להיות רווחי. עדיף שתתקשר ל Zap ותיתן להם עמלה.
אני לא אוהב את הגישה של "זאת הביעה שלכם, לא יצאתם מאזור הנוחות ולא השקעתם מספיק". חייבים להגיד את האמת – יש עסקים רבים להם השיווק הזה יעיל פחות מפלאיירים.
להתקשר ל- ZAP ולתת להם עמלה זה לא פסול
כל עוד במונחי עלות ותועלת התועלת גדולה יותר
בכלל,
המסר המרכזי שלנו הוא: תעשו את מה שנכון לעסק
אחרי שחקרתם והבנתם מה מתאים ונכון לו.
לא כל הערוצים והכלים של שיווק באינטרנט מתאימים לכולם
בדיוק כמו שמידה S לא מתאימה לאדם רחב…
יחד עם זאת, אין עסק שלא יכול למנף את השורה התחתונה בדוחות עם שיווק באינטרנט
השאלה היא: מה ואיך.
זו אולי לא תשובה מספיק מתוחכמת
אבל לפעמים דווקא הפשטות היא זו שעושה סדר
קרן:-)
(כן, עם התמונה של איתן)
הי יובל,
אני חולקת על דעתך
שיווק באינטרנט מתאים לכל סוגי העסקים
השאלה היא אילו ערוצי שיווק בתוך המטריה הזו של שיווק באינטרנט מאמצים לסוגי העסקים השונים
אילו פעולות שיווקיות מתאימים לסוגי העסקים השונים
ואיזה תוכן משמש כדלק של המערכת השיווקית לכל סוגי העסקים השונים
כשיודעים לעשות את האבחנות האלה ומדייקים את עבודת השיווק
העלות מול התועלת זניחה.
האם יתכן שאתה מכנה את מודעות הפרסום PPC כשיווק באינטרנט?
אם כן, זו טעות שורשית.
PPC זה רק ערוץ שיווק אחד ואם לדייק זה ערוץ פרסום.
זה לא ממצה ולא מייצג את המערכת השיווקית באינטרנט.
אני לא משתכנעת משיווק בפלאיירים
יש בזבוז עצום בכלי השיווק הזה
אתה אף פעם לא יודע אם מי שהפלאייר הגיע לידיו הוא קהל היעד שלך
אין לך שום אפשרות למדוד ולנטר תוצאות
אתה מתפרץ לחיים של אנשים עם הפלאייר הזה ולכן פעמים רבות הם זורקים את הפלאייר לזבל
לא, לא הצלחת לשכנע אותי גם בדוגמת המצלמות.
האם פרסום בפליירים מביא יותר תוצאות?
האם פרסום בעיתון יעשה זאת?
כל עסק צריך לענות לעצמו על השאלות הללו, ובהתאם לכך לבחור את אפיקי השיווק המתאימים לו.
באשר לתגובה שמעליי:
פרסום PPC באמת עולה ביוקר; אדוורדס נהיה מסחטת כספים שדורשת מומחים כדי לא לשלם ביוקר. עדיף להשקיע בקידום אורגני.
בעיקרון, כל עסק צריך לבדוק מה תמהיל ערוצי השיווק שמתאים לעסק שלו
כל בעל עסק צריך לעצור ולחשוב: מה נכון לעסק שלי
לא כל מה שעובד אצל השכן, הקולגה או החבר – יעבוד בהכרח בכל עסק.
בשורה תחתונה: צריך להפעיל שיקול דעת שמבוסס על משתני העסק עצמו