על מה אנשים יסכימו (ועל מה לא יסכימו ) לשלם באונליין
אם יש כל כך הרבה תוכן חינמי ברשת, איך אפשר לדעת על מה אנשים יהיו מוכנים לשלם
ואם בכלל יהיו מוכנים לשלם ?
יש הבדל גדול מאוד בין תוכן לבין תוכן שימושי. לרוב אנשים ישמחו לשלם עבור תוכן שבטוח יפתור להם איזושהי בעיה. אנשים גם מוכנים לשלם באופן שונה בעבור אותו המוצר, תלוי איפה הוא נמכר. לדוגמה, ספר אלקטרוני שלא זז באמזון בגלל שהמחיר שלו עומד על 9$ יכול להימכר בכמות נחמדה מהבלוג של הכותב במחיר של 79 ₪. גם ההיפך קיים, מאמר באורך מלא שקוראי בלוג לא יסכימו לשלם בעבורו שקל, יכול להימכר באמזון כיחידת תוכן בודדת (קוראים לזה "Single" במונחי אמזון) בעבור 3$.
התשובה לשאלה "כמה כסף אתם יכולים להרוויח בעסקי האונליין", בהנחה שאתם מוכנים ליצור (או יוצרים שותפות עם מישהו שיוצר) תוכן שימושי, בנויה מ – 4 רמות כשבכל אחת מהם מתחבא מודל עסקי אחד או יותר. תוכלו להשתמש בארבעת הרמות האלה בעסק שלכם ממש אחרי שתסיימו את קריאת הפוסט הזה. תראו באיזו רמה אתם נמצאים היום ותבדקו איך אתם יכולים לדלג לרמה גבוהה יותר. כל הקפיצות האלה מרמה לרמה כרוכות בהשקעת עבודה אבל, זה לא משהו שאתם לא יכולים להתמודד אתו. זכרו שבכל רמה אתם יכולים לשלב מספר מודלים עסקיים ליצירת רווחים.
רמה 1 : איך מרוויחים סכום כסף קטנטן באונליין – מוכרים תשומת לב
בדרך כלל כשבלוגרים מדברים על אתרים שמכניסים כסף, זאת הרמה שהם נמצאים בה. פרסום מודעות מילים נמצא בראש הרשימה. כל אחד יכול להטמיע באתר שלו פרסומות של גוגל אדוורדס תוך כמה רגעים, ולהתחיל לתרגם אותם לכמה שקלים שאולי יכסו את עלות האחסנה של האתר.
מודעות באנרים הם הרמה הבאה. לרוב הם מכניסים יותר כסף – אבל תצטרכו להתאמץ יותר כדי להשיג את המפרסמים שיהיו מוכנים לשלם תמורת הפרסום באתר שלכם. כמובן שהאתר שלכם יצטרך להוכיח תנועה משמעותית כדי שההצעה שלכם תהיה אטרקטיבית. לחילופין, אפשר להטמיע מודעות תמונות של אדוורדס אבל, תצטרכו לייצר הרבה מאוד קליקים כדי לראות בסופו של דבר הכנסה מעניינת. בהקשר הזה, צריך גם לזכור, שכל קליק כזה מרחיק את הקוראים שלכם מהעסק ומעביר אותם לעסק של מישהו אחר. אם העסק שלכם הוא אתרי תוכן ממוקדי נישה ונושא שמטרתם לייצר קליקים על פרסומות – זה בסדר גמור ואין עם זה בעיה. אבל, אם האתר שלכם הוא הייצוג הדיגיטלי של העסק שלכם, זה ממש לא מומלץ.
פוסטים/מאמרים ממומנים גם הם נמצאים ברמה הזו. לאתרים שיש אליהם תנועה גדולה וקהל קוראים נאמן גדול, יכולים להזמין בעלי עסקים לפרסם מוצרים או שירותים שלהם בצורת מאמר / פוסט תמורת תשלום. דוגמה לפוסטים שיווקיים שכאלה אפשר לראות בבלוג מושבה חופשית. שילוב של פוסטים שיווקיים מחייבים עדינות ותשומת לב כלפי הקוראים. אף אחד לא רוצה להרגיש שכל הזמן מוכרים לו. מצד שני, גם לא פשוט לשכנע עסקים לשלם עבור פוסט ממומן אלא אם באמת יש לך תנועה ענקית והבלוג שלך הוא מקום עליה לרגל בתחום או בעיסוק שלו. נקודה נוספת היא היקף ההכנסה מזה. מדובר בהחזר נמוך על ההשקעה. צריך המון קוראים והמון עסקים שרוצים לפרסם כדי להצליח לייצר מזה באמת הכנסה משמעותית.
בגדול, אנחנו לא ממליצים על אף אחת מהאסטרטגיות האלה, ולא בגלל שאנחנו מתייחסים לפרסום כאל דבר שלילי אלא בגלל שאנחנו יודעים מניסיון (ומתוצאות עקביות) שאתם יכולים להרוויח הרבה יותר ברמה 3 ומעלה.
רמה 2 : איך מרוויחים כסף "בסדר" באינטרנט – מוכרים דברים של מישהו אחר
כדי באמת להרוויח כסף באינטרנט, תצטרכו למכור משהו. משהו שיפתור בעיה או צורך או לחילופין יגשים חלום או רצון של קבוצת אנשים גדולה מספיק.
אחת הדרכים לעשות את זה היא בעזרת תכניות שותפים (Affiliate marketing). הלכה למעשה המשמעות היא להמליץ על מוצר או שירות של מישהו אחר. אם אנשים יקנו על בסיס ההמלצה שתכתבו (או תצלמו) – תרוויחו את העמלה שלכם. יתכן שאני לא צריכה לומר את זה בכלל אבל: אף פעם אל תסכימו להמליץ על משהו שאתם לא חושבים שהוא פחות מנהדר. רק אם תבנו לעצמכם מוניטין של אנשים ביקורתיים שמכוונים לטוב ביותר בעבור הנישה / הקהל, יש סיכויים שיקשיבו לכם ותוכלו להרוויח עמלות שותפים. הקהל שלכם הוא הנכס החשוב ביותר לעסק שלכם, אז אל תסתכנו בלאבד אותו באמצעות המלצות גרועות רק בשביל לקבל עמלה.
תכניות שותפים הם דרך מצוינת לבחון את השוק שלכם. אתם יכולים להציע מוצרים טובים מאוד (כמובן שגם שירותים) ולראות אם אלו דברים שהקהל שלכם מוכן לשלם בעבורם. אם המוצר מצוין ואתם לא יכולים לדמיין אפשרות שאתם תשפרו אותו בעצמכם, תמשיכו למכור אותו.
תכניות שותפות יכולות להיות ערוץ הכנסה נוסף בתוך תמהיל המוצרים שלכם, לכל משך חיי העסק מבלי להפריע לכם להמשיך ולפתח את הערוץ המרכזי שלכם. ישנם אנשי עסקים שהעיסוק בתכניות שותפים הוא העסק. מדובר על אנשי עסקים שמייצרים מאות אלפי דולרים ובמונחים ישראלים, עשרות אלפי שקלים בשנה (עדיין לא פגשתי את מי שייצר בשקלים מאות אלפים בשנה רק מתוכניות שותפים, אם כי אני מכירה ישראלים שאכן מרוויחים את הסכומים שציינתי בדולרים). הם יודעים איך ליצור תוכן מצוין, הם יודעים איך לקדם תוכן, הם יודעים איך לכתוב עמודי מכירה מצוינים והם יודעים איך להביא תנועה. אם מאמצים את הקו הזה כעסק מרכזי ומחליטים לפתח אותו במלוא הרצינות, שיווק שותפים יכול להפוך לעסק אינטרנטי רווחי מאוד.
לעיתים קרובות, העיסוק בתכניות שותפים חושף מה חסר בשוק. את החוסר הזה אתם יכולים למלא במוצרים או בשירותים משלכם. כאשר אתם מתוסכלים שאתם לא מוצאים את השירות או המוצר המושלם שהקהל שלכם צריך, אתם מוכנים לעלות לשלב הבא.
רמה 3 : איך מרוויחים סכום כסף הגון באונליין כהכנסה צדדית – מוכרים את הדברים של עצמכם
כשאתם מגלים שאתם לא מצליחים להשביע את רצון הקהל שלכם עם פתרונות שיש לכם או שיש לאחרים יש רק מקום אחד שאליו צריך לכוון: לפתח / להציע פתרון משל עצמכם. הרווחים שאתם יכולים לקבל משיווק ומכירת מוצרים או שירותים שלכם, תמיד יהיו גבוהים יותר מאשר אם תמכרו מוצרים של אחרים. יותר מזה, הרווחים שלכם יהיו עוד יותר גבוהים אם אתם תמכרו את המוצרים שלכם ולא תעבירו את משימת השיווק והמכירה לפונקציה חיצונית.
אתם יכולים להציע לקהל שלכם שירות בעל ערך כמו גישור בין הורים למתבגרים או עיצוב גרפי. אתם יכולים להציע מוצר, נגיד תיק לפעוטות שמשנה את הגודל שלו בהתאם לקונטקסט של צרכי האם. אתם יכולים להציע מוצר מידע, נאמר ספר, בין אם אלקטרוני ובין אם מודפס.
המוני אנשים בכל העולם מייצרים הכנסה יפה מאוד ברמה הזו. פלח היזמים, העצמאים ובעלי העסקים הקטנים מכוונים אל הרמה הזו ומרוויחים ממנה כסף. חלק מייצרים הכנסה צדדית יפה מאוד ובעבור אחרים, מדובר בעבודה במשרה מלאה עליה מבוססת ההכנסה המשפחתית. בחממות לקידום עסקים אנחנו עובדים בעיקר על מינוף הרמה הזו ושיפור ההישגים שמצליח לקבל כל אחד מבעלי העסקים שמתמקד ברמה הזו.
יתרה מזאת, גם אם העסק המרכזי שלכם מתמקד ברמה הזו, זה לא אומר שאתם חייבים להיעצר בה. יש עוד רמה אחת, לאלה שרוצים ליהנות מהיתרונות שהיא מספקת. היא דורשת יותר השקעה אבל לעיתים קרובות, התוצאות שהיא מניבה יקפיצו אתכם הרבה יותר גבוה מהתוצאות שיש לכם ברמה הנוכחית.
במאמר מוסגר, אפשר לקפוץ מרמה לרמה או להתחיל מיד ברמה 3 – לא צריך לעבור דרך כל הרמות כדי להצליח ברמה גבוהה יותר.
רמה 4: איך מרוויחים ממש אבל ממש טוב דרך האינטרנט – מספקים הרבה יותר ערך
מי שעוקב אחרי וקורא את הפוסטים שלי לאורך זמן כבר יודע שהדרך לעסק מצליח מתחילה בפתרון בעיות של אנשים. במילים אחרות, בלספק ערך ממשי שמשפיע על חיים של אנשים בדרך כזו או אחרת: לעזור להם להרגיש בטוחים יותר, להרגיש טוב יותר עם עצמם, להראות יותר מושכים, לחיות חיים בריאים, להיות הורים טובים יותר, להרגיש צעירים יותר וכך הלאה. זה תמיד מגיע למקום שבו משפיעים בצורה חיובית על חייהם של האנשים. אם אתם רוצים לעבור מרמה של "הכנסה סבירה" לרמה של "הכנסה גדולה", אתם צריכים לספק יותר ערך ולהפסיק לחשוב על המוצר או השירות שלכם כעל צינור להזרמת מזומנים לכיס שלכם.
החממות לקידום עסקים הם מסלול שילמד אתכם
לשפר את רמה 3 ולעבור ביעילות לרמה 4.
כדי להימצא ברמה 4, תצטרכו כאמור לספק יותר ערך ובשביל זה, תצטרכו לזהות בעיות משמעותיות ולהציג את הפתרון בעבורן.
לדוגמה: ללמד הורים לילדים צעירים איך לתקשר עם הילדים שלהם זה טוב. ללמד הורים מתגרשים לילדים צעירים איך לתקשר עם הילדים שלהם בתקופת הגירושים זה הרבה יותר משמעותי ויש לזה ערך רב שיכול להשפיע על המשך חייהם של הילדים.
לספק יותר ערך יכול גם לקבל ביטוי באספקת ערך מצטבר לאורך זמן במקום למכור איזשהו פתרון אינסטנט מיידי.
לדוגמה: לספק קורס אונליין ללימוד עצמי זה טוב. לספק סביבת לימוד אינטראקטיבית עם תוכן מולטימדיה, ליווי שיווקי, משוב לכל משימה, סביבה עסקית תומכת ונגישות לקבלת מענה בכל נושא עסקי שמציק או חסר – זה הרבה יותר משמעותי ובוודאי שיש לזה ערך רב שיכול להשפיע על ההצלחה של המשתתפים ועל חווית החיים שלהם.
לרמה 4 אתם מגיעים על ידי בניית יסודות חזקים ברמה 3. אחר כך, משקיעים מחשבה ב"איך לספק לעולם יותר ערך" ובונים מערכת שיווקית שתתמוך במעבר מרמה 3 לרמה 4.
זה לא תמיד קל, אבל זה בהחלט פשוט.
באיזו רמה העסק שלך נמצא היום ? מה חסר לך כדי לעבור לרמה אחרת ?
משום מקום הגיחה אחת קרן, ליתר דיוק קרן כהן. עם קצת יותר היגיון, עם קצת יותר שפיות.
העולם סובב כמרקחה עם טונות מידע שלא ממש ניתן לעשות איתו משהו, אלא רק לאחר שתגהץ.
ואנחנו נסחפים ונסחפים כי אנחנו צמאים למידע, וכמו צמאים לדם אנחנו נשחטים בקלות ע"י השוחטים.
וזה over מידע. ובמקום ללמוד אנחנו חוטפים שיתוק ומפסיקים הכל…"לא משחקים שברו את הכלים"
עברתי את זה על בשרי כשגיליתי טונות של גאונים שגזרו קופונים ואלופים בדפי מכירה, או בהשקות
והם אלופים בלגרום לך לגהץ, אבל בסופו של יום אתה מגלה שאותם גאונים הם גאונים לעצמם,
הם לא ממש יודעים איך לגרום לך באמת להתחיל להרוויח כסף. הם מעמיסים ומעמיסים ובשם ה"תיישם"
הם דוהרים על תהילה שכנראה לא ממש מגיעה להם (לטעמי). ואז אתה מתחיל עם רגשי האשמה וחוסר,האונים
משתלט עליך ואופס… קבל שיתוק לשנה החדשה.
אז אני מאד שמחה לקבל את הפוסט הנ"ל מקרן ששופכת סדר בבלגן ומכניסה קצת שפיות בכאוס המשתולל
בחוץ.
אהבתי כל מילה, מסכימה עם כל מילה וחושבת ששווה.
שנה טובה לקרן ואיתן כמובן ושנה טובה לכל הקוראים.
שנה פוריה של בריאות והצלחה בכל מה שתגעו.
וטיפ… מניסיון לכו על פרויקט פרויקט כי רק אתם יודעים מה העסק שלכם צריך וזקוק לו ורק אתם יודעים
היכן העקב אכילס שלכם.
אתי וולף
תודה רבה אתי 🙂
מתחברת מאוד להצעה שלך ללכת על פרויקט פרויקט ולא להפוך את העולמות בבת אחת
כי הרי כל דרך עוברת צעד אחרי צעד ולא בבת אחת
שנה טובה וחג שמח
קרן
פוסט נהדר וחשוב.
תודה רבה ושנה נהדרת!
גם לך נגה 🙂
לשאלתך, העסק שלי נמצא ברמה 2 ואני צריך יותר תנועה – שזה המתכון להצלחה בשיווק שותפים!
וכן, צריך גם הרבה סבלנות, כי בנייה של תנועה לאתר לוקחת זמן.
מאחל לכולם שנה טובה פורייה ומוצלחת.
[…] או בעלי עסקים שיש לכם מוצר או שירותים משלכם (קראו ב-4 רמות לעסקי אונליין – כיצד מרוויחים כסף באינטרנט למה כדאי שיהיה לכם מוצר או שירות […]
אכן, עודף מידע וחוסר מיקוד הן המכשולים בדרך להתקדמותו של כל עסק- בעיקר של עסק קטן. אם נסמוך רק על המידע האינטרנטי נהיה בצרות כי יש הצפה וחוסר מיקוד והמון מלכודות דבש של שלל "גורואים" שלמדתי מניסיוני שהם טובים בשיווק אבל פחות טובים ביצירת תוצאות!
אני מאמין גדול מאוד של מוצרי מידע ושיווקם באינטרנט, במיוחד אם יש לך דרך ויש לך משהו שאתה מומחה בו ויכול להציע אותו לעולם. הבעיה היא שלעיתים להתחיל בתוכניות שותפים מאבד את הרווחיות ולפעמים גם קצת את החשק לשווק מוצר גם אם הוא שלך. היה מעניין לראות את התקדמות השיווק של מוצרי המידע באמזון גם בעברית…. בטוח שיש עתיד גם לספרים דיגיטליים בעברית 🙂
ולקרן היקרה אני רוצה לומר תודה- חוכמתך והמידע שאת מעבירה תמיד תורמים לי ומעשירים אותי, ולזה אין מחיר!!!!
תודה
אבישי