מה זה החוק הזה 'נגישות אתרים' ? | הבלוג של קייסי קולג'





































































הנגשת אתרים – מה, למה ואיך

ב – 25/10/2015 נכנסו לתוקף תקנות נגישות השירות שאושרו כבר בדצמבר 2012.
התקנות האלו כוללות התייחסות מפורטת לעניין הנגשת אתרי אינטרנט ומה נדרש מכל בעל אתר לבצע כדי לעמוד בתקנות בחוק.

החוק שם דגש על אתרים חדשים העולים לרשת החל מה 25/10 ומחייב כל אתר ישראלי להתאים עצמו עבור בעלי מוגבלויות עד לחודש אוקטובר 2016.

נגישות אתרים כיצדכששמעתי על הדרישה מיד חשבתי על כל האתרים שלנו ואני מודה נתקפתי בהלה לתקופת מה.
אלא שאז החלטתי שאני מפצח את החידה הזו שקוראים לה 'הנגשת אתרים' גם עבורנו וגם עבור כל הלקוחות שאנחנו בונים להם אתרי אינטרנט על וורדפרס.

כשאני מציג את הדרישה לבעלי עסקים אני שומע הרבה בלבול וחשש בכל מה שקשור להנגשת האתר כמו גם הרבה שאלות שנשאלות הן בממד הטכנולוגי והן בממד המשפטי.

מה זה החוק הזה 'נגישות אתרים' ?

חוק נגישות אתרים הוא למעשה הרחבה של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, והוא מפרט אילו אתרים מחויבים בהתאמות נגישות, מהם לוחות הזמנים לביצוע ההתאמות האלו, ואילו עונשים צפויים למפרי החוק.

החוק קובע כי כל אתר אינטרנט מעל ל-30 עמודים, המעניק מידע או שירותים לציבור הרחב בישראל מחויב בהתאמות נגישות ברמה AA לפחות (התקן מציג 3 רמות להנגשה A, AA, AAA – לכל רמה יש דרישות שונות להנגשה כאשר הקלה מכולן היא A והמחמירה מכולן AAA).

לא רק דפי האתר מחויבים בהתאמות נגישות, אלא כל רכיב, מסמך ואפליקציות שנמצאות ברשת.

לא כל אתר מחויב בהנגשה. האם שלך פטור ?

ישנם אתרים שפטורים מהנגשה.
מדובר באתרים פרטיים שאינם נתפסים בעיני המחוקק ככאלה הנותנים שירות לציבור הרחב, וכן אתרים שנמצאים בפלטפורמות שאינן בבעלות בעלי האתר ולכן לא ניתן לבצע בהן התאמות נגישות (לדוגמה Wix אתרים ב-Wordpress.com, בלוגר, דפי פייסבוק וכו')
במקרים האלו יידרשו בעלי האתרים לבצע רק התאמות שהפלטפורמה מאפשרת.

עד כאן החוק היבש, וחשוב לי לומר, איני איש חוק או עו"ד כך שבפוסט הזה לא אתן תשובות הנוגעות לחוק!

אבל כן אתן לכם כמה נקודות להתבונות ברמה העסקית שיווקית וברמה הטכנולוגית – 2 התמחויות שרכשתי ובהן אני שוחה 🙂

באותה נשימה חשוב לי לומר: אנחנו נוגעים כאן בעניין שבו ברור שהחוק מצד אחד בא לפעול למען אנשים עם מוגבלויות וליצור שוויון חברתי ומצד שני מערים קושי לבעלי עסקים, מייקר את תהליך בניית האתר ודורש תשומת לב מיוחדת בעת הזנת התכנים לאתר.

עניין הנגשת התכנים באתר מסתמן כאיום לא קטן – וחשוב לומר בריש גליי – אם לא כל עמודי האתר הונגשו כראוי, עד תום תקופת ההתאמה (כלומר סוף 2016) יוכל כל גולש לתבוע כל בעל אתר, ללא צורך בהוכחת נזק – בסכומים של 50-150 אלף שקל – אם יימצא שהאתר אינו עומד ברמה AA.

החדשות הטובות הן שכרגע מדברים על הוספת תיקון לתקנות שיאפשרו לעסק קטן (שהכנסתו השנתית פחות מ- 500,000 ש"ח) לבקש פטור מהנגשת האתר לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרת המשפטים.

חשוב להבין שהפטור אינו מונע תביעה אלא רק יוכל לשמש כמוצג בבית המשפט – כלומר במצב של תביעה, עדיין יידרש בעל האתר לכתת את הרגליים לבתי המשפט ולטבוע בסחבת המשפטית.

קצת מהמשמעויות של הנגשת האתרים לגביך

נגישות לאתריםהנגשת אתרים היא מהלך כלל עולמי, ולדעתי לא ירחק היום שגם גוגל תתגייס למהלך כך שאתרים מונגשים יזכו לדירוג גבוהה יותר מאשר אתרים שאינם מונגשים (בדיוק כפי שקרה עם התאמת אתרים לסלולר לפני שנה).

חשוב להבין שהתקן להנגשה מתבסס על ה W3C שהוא תקן ה HTML העולמי.

כלומר אתר נגיש הוא אתר שבנוי נכון מבחינת הקוד שלו ומציג בהכרח גם ממשק משתמש (UI) מתקדם וידידותי – אתר שלגולשים בו יש חווית גלישה חיובית שמעודדת להישאר ולהתחבר.

מעבר לחובה החוקית בהנגשת האתר, והעלויות הכרוכות במימושה, מהלך ההנגשה טומן בחובו גם רווח משמעותי לבעלי העסקים.

לפי ההערכות, כ-25% מאוכלוסיית הגולשים ברשת סובלים מקשיים בגלישה בשל מוגבלויות שונות (קשיי ראייה, שמיעה, קשיים מוטוריים, קשיי קשב וריכוז ועוד).

הנתון הזה לבד מרמז על התנופה העסקית שאפשר לזמן לעסק ברגע שמנגישים את האתר, לפחות במינימום הדרוש.
דמינו איך משפיע על העסק שלכם גידול של 25% בתנועת הגולשים הרלוונטיים לאתר…

שערו איזו תרומה חיובית לחיים אתם מעניקים לאוכלוסיות שהיו מנועות מלהשתמש באתר או בתכנים שלכם – עד להתאמת האתר .

חשבו ומצאו איך גידול בתנועה מתבטא בהמרות השונות שקורות באתר (הרשמות לרשימת תפוצה, קניות בחנות אלקטרונית, יצירת קשר ועוד..)

במה זה כרוך להנגיש את אתר האינטרנט ?

תהליךהנגשת אתר הוא תהליך מורכב ולכן כרוך בהשקעה לא קטנה.

יש רכיבים רבים באתר שצריך לשים לב אליהם:

  • תכנות (שימוש בטפסים סטנדרטיים או לאפשר ביצוע פעולות ללא עכבר אלא באמצעות כפתורים כמו TAB או חיצים)
  • עיצוב (צבע הטקסט והרקע, גודל הפונטים, ומגוון אמצעי העברת המידע)
  • התאמת התכנים (למשל ליצור גרסת טקסט לכל תוכן שאינו טקסטואלי, או לאפשר עצירה של אלמנטים זזים כמו מבזקי חדשות)

תהליך ההנגשה ארוך ומצריך טיפול קפדני פרטים רבים וקטנים. סביר מאוד שתצטרכו לבצע מספר סבבים של בדיקת האתר – יישום תיקונים, בדיקה חוזרת, יישום תיקונים וכן הלאה, עד שתשתכנעו שהאתר מוכן.

יחד עם זאת,במקום להירתע ולטמון את הראש בארגז חול, רצוי להתחיל עכשיו, בצעדים קטנים. ישנן פעולות שאפשר לעשות לבד ולחסוך הרבה מאוד כסף.

הנה כמה פעולות בסיסיות שאפשר להתחיל לעשות לבד

הצעד הראשון הוא: לקפיד על הזנת תכנים במבנה נכון. מעבר לעובדה שהזנה נכונה עוזרת בקידום האתר במנועי החיפוש היא גם תומכת בהנגשת התוכן.

מבנה נכון של התוכן כולל הגדרה של כותרות באמצעות תגיות H1,H2,H3
יש לסמן כל כותרת בתגית המתאימה לה בהתאם להיררכיה של הכותרת בעמוד.

כל תמונה שיש באתר מחויבת בתיאור תמונה.
מהיום, הקפידו לתאר את התמונה (כן, שלבו מילות מפתח מתאימות גם בתיאור) בשורת התיאור בערוך.

טבלאות באתר יש? יש להגדיר נכון את תאי הטבלה ולהגדיר את שורת הכותרת הן האופקית והן האנכית (במידה ויש).

עצם הידיעה של מה נדרש לעשות ע"י בעל מקצוע והן ההבנה של מה הפעולות שבאפשרותך לקחת כבר היום להנגשת התוכן יכולה לחסוך מאות רבות של שקלים.

בין אם מדובר בהנחיית בעל המקצוע לבצע את ההנגשה טכנית, ובין אם תנגישו את התוכן בעצמכם, הרי שהרווחתם בגדול.

לסיכום,

הרווח שלך כבעל עסק בהנגשת האתר הוא משולש

  1. הגדלת פלח השוק שאליו יש לך יכולת לפנות (פלח שרעב לחווית גלישה נגישה באינטרנט)
  2. קידום טוב יותר של האתר במנועי החיפוש (וכפי שאמרתי לא ירחק היום שגוגל תטמיע את הפרמטר של הנגשה באלגוריתם החיפוש של גוגל).
  3. תמיכה בשוויון חברתי לכל פלחי האוכלוסייה.

אם בחרת להסתכל למציאות בעיניים ולקחת אחריות על הנגשת האתר,
מקום טוב להתחיל יהיה מכאן, בהשקעה שווה לכל נפש אפשר לקבל כאן את כל היסודות ולהבין כיצד אפשר לבד להתחיל בהנגשתהאתר עוד לפני שנפרדים מאלפי שקלים שתשלמו לאיש מקצוע.

וכאשר תקחו איש מקצוע להנגשה תדעו בדיוק מה לבקש ולהגדיר את גבולות השירות (דבר שיכול לחסוך לכם כמה מאות של שקלים מהצעת המחיר הסופית)

החומר באתר זה הינו לשימוש פרטי אין להפיץ, להעתיק, לשדר או לפרסם חומר כלשהו מתוך האתר, ללא הסכמה מראש ובכתב של בעלי זכויות היוצרים השונים
קורס שיווק באינטרנט | אפיון אתר | כתיבה שיווקית | קידום עסקים באינטרנט | בנית אתר