אם תשאלו אותי מה יש כאן בשבילכם, הייתי עונה לכם שהכי הייתי רוצה שתיקחו מהפוסט הבא זה:
- את 6 הזרעים ליצירת הרגלי התנהלות עסקיים שמתגמלים לאורך זמן (אני אסמן אותם תוך כדי הפוסט)
- מה זה תכנית תוכן ומה היא חוסכת לכם ביום יום ?
- איך בונים תכנית תוכן שתומכת במטרות העסק
- כלי ליצירת תכנית פעולה לעסק מצוירת ומניעה לפעולה ברורה
נתחיל בהתחלה.
כמו כל הפוסטים הטובים שלי, הפוסט הזה נולד תוך כדי שיחת ייעוץ עם לקוחה.
הפעם זו הייתה מיכל קנדל, מדריכת טיולי אתנחתא שהם טיולי קונספט שגם מעשירים את המוח וגם מרחיבים את הלב.
מיכל נמנית על קבוצת הלקוחות הוותיקות ביותר שלנו (אם אני לא טועה, 4 שנים) ובפגישה האחרונה שלנו ראיתי ממש בבירור את השינויים המשמעותיים שקורים לא רק בעסק שלה אלא גם בה עצמה, בדרך ההתייחסות שלה לעסק שלה, בהרגלים שהיא אימצה לעצמה ובפריצות הדרך המחשבתיות שהיא עשתה בשנת 2014.
אני לא אכתוב על כל זה כאן אלא רק על מה שחשבתי שיכול לתרום לכם ליצור שינוי מהיר, כאן ועכשיו, בעסק שלכם.
הבנתי שאני רוצה לכתוב את הפוסט הזה ולשתף אתכם כי יש בו המחשה עניינית לזרעים של הרגלי התנהלות עסקית שנזרעו לפני 4 שנים ונבטו וצמחו לאילן שמוכיח בדוחות הכספיים על צמיחה שנתית, עקבית, בשיעור של עשרות אחוזים. לכל אורך הפוסט אפזר זרעים שכאלה בעבורך. אני מזמינה אותך לאסוף אותם ולהטמין אותם בהתנהלות העסקית שלך.
השיחה התקיימה ביום האחרון של השנה ומיכל הציגה לי את תוצרי התכנון שהיא בנתה במהלך דצמבר לקראת השנה החדשה.
זרע # 1: להשקיע את הזמן הדרוש לתכנון שנת הכספים הבאה – בסמוך לתחילת השנה
עוד לפני יצירת תכנית פעולה עסקית
מיכל התחילה עם ניתוח הדוחות הכספיים שלה. ברור לכם שמיכל היא אשת שטח ולא אישה של פיננסים ובכל זאת, על פני השנים היא הבינה שכדי להגדיל את ההכנסה החודשית, היא חייבת להתחיל לנהל את הכסף.
זרע# 2: האנשים העשירים ביותר מקיימים מערכת יחסים מאוד קרובה עם הכסף
לפני הכול הם מנהלים אותה. זו המיומנות הראשונה שהם מתרגלים – מיומנות "ניהול הכסף", והיא מתחילה בהתבוננות בתזרים המזומנים ובמצב הכספים בחשבונות הבנק.
מיכל הפיקה ממערכת החשבונות שלה דוח רווח והפסד שבעזרתו היא גילתה שני נתונים מעניינים:
1. היא ראתה כמה בדיוק היא הכניסה וכמה בדיוק היא הרוויחה בשנה החולפת.
זרע # 3: לנהל את ההכנסות במערכת חשבונות ממוחשבת באופן עצמאי
מאפשר שליטה בנתונים ועוזר לנתח את מקורות ההכנסה בסוף השנה.
היא השוותה את הנתונים לשנה שעברה וראתה בצורה מאוד ברורה את שיעורי הצמיחה בשנה החולפת, למרות צוק איתן ולמרות שלמדריכי טיולים ישנם חודשים חמים וחודשים מתים.
על בסיס המספרים שהיו לה מול העיניים היא יכלה לקבוע את שיעור הצמיחה לשנה הבאה ולקבוע ממנו את הסכום שהיא מתכוונת להכניס בשנת 2015.
2. בשלב הבא היא בחנה את התפלגות ההכנסות וגילתה ש- 60% מההכנסות שלה הגיעו מקהל יעד שהיא לא נתנה לו את תשומת הלב המרכזית בפעילות השיווק והמכירה שלה בשנת 2014.
עם הגילוי הזה היא קיבלה החלטה אסטרטגית לשנת 2015: היא ממקדת את פעולות השיווק שלה דווקא בקהל היעד הזה ומצמיחה את ההכנסות ממנו. יחד עם זאת, היא לא מזניחה את הנישה השנייה.
עם שני הנתונים האלה היא ניגשה לתכנן את הפעילות העסקית שלה לשנה הקרובה.
דרך פשוטה לתכנן את הפעילות העסקית לשנה הקרובה
מיכל נעזרה בתוכנת Xmind שהיא תוכנה של מפות חשיבה.
זרע # 4: אמצו כלי עבודה שתומכים בדרך החשיבה שלכם והעיקר,
תכננו ושחררו את המוח שלכם מלזכור את כל הפרטים. זו ערובה בטוחה לאובדן מידע ופיזור דעת.
יש אנשים עם חשיבה אסוציאטיבית ולעומתם יש אנשים עם חשיבה לוגית – מפות חשיבה מאפשרות להעביר אל הלוח את כל המחשבות לפי דרך החשיבה שמאפיינת אותך ולשחרר את המוח מעומס. התוצאה הוויזואלית בסוף התהליך עוזרת להבין מה הפעולות הבאות.
הנה, כך זה נראה אצל מיכל… (הסתרתי את הנתונים הכספיים כי זה לא רלוונטי להמחשה)
מה רואים בתכנית הפעולה השנתית שלה ?
- תכנון השיווק והמוצרים בכל קהל יעד של העסק (הנתיב הבורדו והנתיב החרדלי)
- תכנון עליון של תכנית התוכן (הנתיב הסגול)
- תכנון פרויקט במערכת השיווק – בניית אתר חדש (נתיב טורקיז)
- תכנון פיתוח 2 מוצרים חדשים (נתיב ירוק)
אין צורה אחת לתכנון פעילות שנתית. לכל עסק תמצא מפת חשיבה אחרת מה שחשוב כאן זה קודם כל להוציא את הרצונות והרעיונות והתוכניות אל הכתוב. לפרוש אותם מול העיניים.
אחרי שיש לכם מפת חשיבה ברמת פירוט כזו, אפשר לפתוח כלי עזר אחרים (כמו וורד או יומן) ולעשות תכנון ברזולוציות קטנות יותר.
דוגמה לתכנון ברזולוציות קטנות יותר היא תכנית תוכן.
תכנית תוכן – מי צריך אותה בכלל ?
תכנית תוכן היא תכנון מפורט של מחלקת ההוצאה לאור שלכם בעסק: של יצירת התוכן. עכשיו תראו, מי שעדיין לא הפנים שהדלק של שיווק באינטרנט הוא תוכן – מפספס את הלב של ערוץ השיווק הזה. איך שלא תסתכלו על זה, מאיזה כיוון שלא תבחנו את זה ולא משנה באיזו אריזה תבחרו – שיווק באינטרנט מחייב ייצור תוכן כי שווק באינטרנט עושים עם תוכן ועם אנשים.
תכנית תוכן מפרטת את :
- נושאי התוכן עליהם תדברו
- האריזות שתבחרו לתוכן
- ערוצי השיווק שבהם תפיצו את התוכן
- תזמון ההפצה לכל נושא
על פניו אפשר להגיד, "שחררי אותי מתכנית תוכן, אני כבר אמצא על מה לכתוב" אלא שבמציאות קורים שני דברים שאין לך עליהם שליטה:
- תפקיד התוכן לתמוך במטרות של העסק. כלומר, אם אתם רוצים למכור סלסלות שוקולד לראש השנה, תכנית התוכן שלכם צריכה לקחת בחשבון ייצור והפצת תוכן שרלוונטי לתחום שלכם כבר מאמצע יולי.
- תמיד, אבל תמיד יש משהו דחוף יותר מאשר לייצר תוכן. יצור תוכן דורש את המשאבים שלו וזמן הוא אחד מהם. כתוצאה מזה, אצל רוב בעלי העסקים שמגיעים אלי אני שומעת שייצור התוכן נדחה לרגע האחרון ולפעמים גם אחרי הרגע האחרון.
- כשעובדים בלחץ אין השראה. לחץ הוא רעש במוח. כשיש רעש לא שומעים לחישות שקטות של רעיונות טובים לשיתוף עם הקהל שלכם.
התוצאה הראשונה: חוסר אונים – לא יודעים על מה לכתוב.
התוצאה השנייה האפשרית: כותבים סתם על משהו העיקר להיות בקשר עם הרשימה.
התוצאה השלישית האפשרית והגרועה ביותר: לא כותבים בכלל חודשים ופתאום שולחים לרשימה מן מייל "נזכרתי בך ואתה כל כך יקר לי אז הכנתי לך הפתעה מתנה + בוא תירשם ותיקח".
זרע # 5: אחרי שיש לכם תכנית פעילות שנתית, בקווים כלליים –
צרו את תכנית התוכן שתומכת במטרות העסקיות שלכם.
שחררו את עצמכם מהתוצאות האפשריות הבלתי רצויות ותבטיחו שיש לכם קשר רצוף עם הקהל שלכם.
הרעיון הגאוני של מיכל קנדל למציאת נושאים לתכנית תוכן – שנה קדימה
מיכל, משנים קודמות הפנימה את הצרה של "לא לדעת מה לכתוב ולהגיע לזה אחרי הרגע האחרון", יותר מזה, היא הפנימה גם את התועלת הגדולה של "לכתוב על נושאים שמקדמים את מטרות העסק". חלק מ"מטרות העסק" אצל מיכל קשורות כמו אצל כולנו, במכירת המוצרים / או השירותים.
מיכל קנדל מוציאה טיולי קונספט מיוחדים לקהל הרחב, כאלה שלא מזיעים בהם ומצד שני מאוד נהנים בהם. מעבר לעובדה שבמקום לעבוד היא מטיילת רוב הזמן, היא גם נהנית מהזכות להחליט לאן לטייל ומתי.
כדי לתכנן את תכנית התוכן שתקדם את תכנית הטיולים שהיא תמכור בשנה הקרובה, היא פנתה לעצתו של אבא גוגל וחיפשה: מה קרה היום בהיסטוריה?
אבא גוגל גילה לך שלאמא ויקיפדיה יש ערך שכזה שמרכז את מידע לפי תאריכים וימים…
קוראים לזה: "היום בהיסטוריה" .
זרע # 6: למציאת נושאים לתכנית תוכן אפשרו לעצמכם לצאת מחוץ לקופסה.
הסכימו לשנות את תבנית המחשבה. לכו למקומות חדשים שעדיין לא ביקרתם בהם (בתודעה).
הסכימו לעשות אחרת.
היא נכנסה לערך "היום בהיסטוריה" ושלתה ממאגר המידע העשיר הזה בדיוק את מה שמתאים לה: אירועים מיוחדים שקרו במקומות שאליהם היא מדריכה, וקשורים בעולמות התוכן של הטיולים שלה. לדוגמה, מיכל מוציאה טיולים מזמרים – טיולים שבהם מתחקים אחר משורר (יש אחד כזה בעקבות אהוד מנור בבנימינה) או טיולים אחרי סיפורים או אישים… מיכל דלתה את פריטי המידע שקשורים בטיולים שלה, שיבצה אותם בטבלה על פי חודשים ושימושים ו…יש לה תכנית תוכן שהיא מפת העבודה שלה לשנה הקרובה.
דוגמאות איך זה נראה אפשר לראות בשתי התמונות הבאות:
בשלב הראשון מיכל פתחה קובץ אקסל.
בגיליון אחד בעמודות היא כתבה את החודשים ובשורות כתבה:
איזה טיול באותו החודש / פרוייקט (מכירת מוצר), את סוגי התכנים (סרט, מאמר, סטטוס לרשת חברתית ), את מקום ההפצה (פייסבוק, ערוץ היוטיוב שלה או באתר) .
בגיליון שני, באותו הקובץ פירטה נושאי תוכן שעליהם היא יכולה לכתוב מאמרים, לצלם סרטים או לכתוב סטטוסים בפייסבוק.
דמיינו כמה פשוט הופכת להיות משימת ניהול דף עסק כשיש לכם מוכן מראש על מה אתם הולכים לכתוב השבוע ויש לכם את רוב התוכן (סטטוסים) מוכנים ?
נכנסים לדף העסק ביום ראשון בבוקר, מזינים אותו בתכנים לכל השבוע לפי התכנית ומתזמנים את פרסום הסטטוסים.
בתום המשימה הזו אתם משוחררים מהמחשבות והביצוע של העלאת סטטוסים לדף העסק אבל! יש לכם שיווק פעיל ואפקטיבי בדף העסק.
אפילוג
לפני 4 שנים פגשתי את מיכל קנדל בפעם הראשונה דרך ערכת השיטה לשיווק באינטרנט. אחרי הערכה היא הצטרפה לתכנית ליווי שנתית. בסוף אותה השנה היא אמרה שהיא מבינה מה המשמעות לעבור מעיסוק לעסק.
מאז ועד היום מיכל, חובבת טבע מושבעת, מקפידה לזרוע זרעים של התנהלות עסקית אפקטיבית.
היום, אני יכולה לומר באחריות: למיכל יש עסק, יש לה הכנסות יציבות, יש לה חזון, יש לה תכנית פעולה ויש לה צמיחה קבועה בעסק.
ולי ? לי יש גאווה כמו של אימא אווזה ונחת עצומה.
יש לכם שאלות על תכנון פעילות שנתית או יצירת תכנית תוכן – שלחו לחמכם על פני המים, כאן למטה בתגובות… ותמצאו בהמשך את התשובות…