האם אתם עובדים קשה בעסק שלכם ?
הצמיחו את העסק על ידי עבודה חכמה יותר ולא על ידי עבודה קשה יותר.
מכירים את הימים האלה שבהם אתם כל כך עייפים עד שאתם לא יכולים אפילו לחשוב מה בא לכם לאכול לארוחת ערב?
רוב בעלי העסקים מגיעים למצב הזה לא בגלל שהם מתאמנים למרתון בחדר כושר. הם מגיעים למצב הזה בגלל ההידרשות הבלתי פוסקת לקבל המון החלטות, ולבד. במילים פשוטות, כמעט כולם מומחים ב"התשת ה"שריר" שאחראי על קבלת החלטות".
אם אתם משקיעים בפיתוח העסק שלכם בעזרת המדיה הדיגיטלית (האינטרנט),
כל הסיכויים שאתם משקיעים אנרגיות גדולות יותר ממה שאתם צריכים.
יש המון מחקרים מדהימים שמתמקדים בחקירת כוח הרצון ובגבולות המנטליים והפיסיים של המוח ואחד הדברים המעניינים שאנחנו יכולים לקחת מהם זה שתהליכי קבלת החלטות תורמים להתשה של המוח וככל שהם רבים ותדירים יותר, כך העייפות גדולה יותר.
אם לדוגמה, אתם באופן קבוע, ממציאים שוב ושוב את הגלגל, אל תתפלאו שבסוף היום אתם מותשים. כשהמוח שלכם מתעייף, אין שום כוח רצון שבעולם שתוכלו לרתום לטובת המשך הפעילות ובטח לא כדי לייצר מהלכים שיווקיים פשוטים, יצירתיים וחכמים. כהמוח המסכן שלכם לא מקבל את ההזנה שהוא צריך כדי להמשיך להיות מסוגל לקבל את כמויות ההחלטות שהוא נדרש להם ביום יום, הוא פשוט שובת. התוצאה, אנשים מחפשים נוסחאות קסם או קיצורי דרך שיוכלו לחסוך להם זמן ומאמץ. הפתרון הראשון והפשוט ביותר אליו בורחים רוב האנשים זה לבחור לעשות את מה שהם כבר עשו קודם. הפתרון השני שלא מעט בוחרים בו, זה לא לעשות. להימנע מעשייה.
זה מזכיר לי את האנקדוטה על האישה שלא הפסיקה לומר: הלוואי שאני אזכה בלוטו, אבל את הפעולה היחידה של "לקנות כרטיס לוטו" היא נמנעה מלעשות.
כל מי שמתכוון לבנות עסק (אונליין או אופליין – לא משנה איזה עסק ), כל מי שמשתוקק להגדיל את רמת התוצאות של העסק שיש לו היום, חייב להחליט לשנות קונספט: להתחיל לעבוד חכם במקום להמשיך לעבוד קשה.
עכשיו, לעבוד חכם לא אומר בהכרח לעבוד מעט שעות. אפשר לעבוד שעות ארוכות ועדיין לא לעבוד קשה. הקושי מגיע כאשר החוויות שנלוות לעשייה ולתוצאות ממנה, אינן חיוביות ומזינות. לעומת זאת, מי שיטפח הרגל לפשט כל דבר – יגלה מהר מאוד שהוא מצליח לשמר את האנרגיה הדרושה לקבלת החלטות משמעותיות וחשובות.
הסכנה שבלהמציא את הגלגל
מכירים את הסיפור הזה ?
כשבנס"א התחילו לשגר בני אדם לחלל אי שם בשנות ה-60 של המאה הקודמת, הם גילו שהאסטרונאוטים לא יכולים להשתמש בעטים כדי לכתוב בזמן שהותם בחלל. הדיו לא נזל דרך העט, בסביבה שבה אין כוח משיכה. בנס"א החליטו לשכור את שירותיו של אדם בשם פול פישר כדי לעצב עט שיוכל לעבוד גם בחלל. אחרי שהשקיעו 1.5 מיליון דולר היה להם עט שכותב בסביבה עם אפס כוח משיכה, בוואקום ובשינויים קיצוניים של טמפרטורה.
הקוסמונאוטים הרוסים נתקלו באופן טבעי, בדיוק באותה הבעיה… אלא שהם בחרו להשתמש בעיפרון.
במאמר מוסגר, האנקדוטה הזו לא מדויקת מבחינת העובדות ההיסטוריות והיא הפכה למעין מיתוס. העובדות הן שגם ארצות הברית וגם רוסיה השתמשו בעפרונות בהתחלה ואילו פול פישר, באופן עצמאי, פיתוח עט שמתאים לשימוש בחלל ומכר 400 יחידות ממנו לנס"א. אבל לא נהיה קטנוניים, הסיפור עדיין טוב ויש הרבה מה לקחת ממנו.
כולנו חטאנו בזה לא פעם – השקענו המון זמן ומאמצים במציאת ויצירת פתרונות מתוחכמים כדי לפתור כל מיני בעיות, כשהתשובה הפשוטה נחה לה ממש מתחת לאף שלנו.
השאלה המרכזית שכל בעל עסק צריך לשאול את עצמו היא:
איך אני יכול להפסיק להקשות ולסבך כשאני ניגש ליישם ולממש ?
הנה כמה מהטכניקות שאנחנו משתמשים בקייסי קולג' כדי להצליח לייצר מוצרים שיש בהם ערך ממשי ושימושי ליזמים ובעלי עסקים (כולל אותנו), שנה אחרי שנה.
1. משתמשים בשיטות מוכחות שעובדות
בסיפור שלנו על העט לחלל, הפתרון הנכון היה צריך להיות: " תשתמשו במשהו שכבר עובד היום". עכשיו, יש פה קאצ' שצריך לשים לב אליו. שיווק עסקים קטנים כיום שונה בתכלית השונות ממה שהיה לפני 10 שנים. מכיוון שאנחנו חשופים יותר להיצע של המתחרים שלנו, אנחנו כל הזמן מחפשים את הפתרונות היצירתיים והחדשניים יותר, שיבדלו אותנו ויגרמו ללקוחות לרצות לבחור במוצרים שלנו.
העניין הוא, שלא משנה איזה עסק יש לכם או איזה עסק אתם רוצים לבנות היום, מישהו כבר הצליח לעשות את זה לפני כן ויש מה ללמוד ממנו. בלי להעתיק ישירות, אתם עדיין יכולים להשתמש בהצלחה שלהם כאיזושהי מסגרת גולמית, לתהליכי השיווק שיתאימו למה שאתם רוצים למכור.
בימים הקרובים אני אדבר קצת על למה לימודי אונליין הם אחד מאבני הבניין ה"חכמות" ביותר שיש לעסקים כיום (ובקייסי קולג', אנחנו בטוחה שצורת הלימוד הזו עומדת להשריש שורשים עמוקים וחזקים ותהיה כאן לעוד הרבה מאוד שנים) והאמת היא, שאחד המסלולים היותר משתלבים בשוטף, ושמאפשרים קידום ופיתוח עסקי מוכח באמצעות לימודי אונליין, הוא המסלול של החממות לקידום עסקים שפיתחנו בקייסי קולג'.
מתחילת הדרך של קייסי קולג' ועד היום, כשאנחנו רוצים לפתח מוצר או שירות חדש ולהנגיש אותו לשוק, אנחנו משתמשים באותה השיטה / צורת העבודה. יש לנו מעין מודל עסקי ומפת דרכים מובנית, עם שלבים שאנחנו צריכים לעשות (ולסמן לידם V בתום היישום) עד לשלב האספקה. דרך אגב, את השיטה שלנו לבניית מערכת שיווקית שעובדת, מקבלים במסגרת החממות ואני אשמח לחלוק אותה איתך בוובינר שאני אעשה בקרוב – בחינם אם זה מעניין אותך, כדאי לך לעקוב אחרי הפוסטים והמיילים הקרובים כדי שיהיה גם לך.
שימוש בשיטת עבודה יציבה שמוכיחה את עצמה שוב ושוב,
מנטרלת המון תהליכי קבלת החלטות מיותרים.
עדיין, אי אפשר לבטל לגמרי את הצורך לקבל החלטות ובטח שלא החלטות מפתח לעסק. אבל יחד עם זאת, יהיה לך קל יותר להחליט: "אוקי, איזו טקטיקה שיווקית מתאימה לי למטרה הזו והזו.." או "אוקי, מה הפעולה הנכונה לשלב הזה.."
2. נזהרים מקיצורי דרך
אחת האמונות שמובילות אותי בביסוס העסק שלנו היא: אל תבחרי בקיצורי דרך, הם אלה שדווקא מאריכים את הדרך.
דווקא בגלל שהזירה העסקית כל כך מורכבת, יש לא מעט אנשים שמבטיחים "הפכו את העסק שלכם למכונה לייצור כסף תוך 30 יום – באחריות". הם כבר ניסו כל כלי וטכניקה, ארגנו את הכול בתבניות ועכשיו כל מה שנשאר לכם זה למלא את החסר.
ביננו, זה נשמע יופי של רעיון…אבל, זה בדיוק מה שבסופו של דבר יגבה מכם המון זמן ולא יחסוך מכם זמן. הסיבה לזה היא שהעסק שלכם הוא אחד ויחיד ועומד בפני עצמו. יש לו את הייחודיות שלו, את השונות שלו. יש לו אתכם שאין שני לכם. העסק שלכם הוא קומבינציה של מה שאתם יכולים לתרום ולהביא לשוק, כישורים ומיומנויות שרכשתם והם היתרון היחסי שלכם, השפעות של הסביבה החיצונית בתוכה אתם חיים כמו הכלכלה או הקידמה הטכנולוגית וכמובן שגם זמן, מקום, נישה וכו'. אף אחד לא יכול לתת לכם נוסחת "צעד אחד צעד" שיכולה לקחת בחשבון את כל האלמנטים האינדיבידואלים האלה ולצקת אותם אל תוך העסק שלכם.
קיצורי דרך נוטים ל"עבוד" לזמן קצר בלבד (אם בכלל). בסופו של דבר הם ישלחו אתכם חזרה אל נקודת המוצא שבה תצטרכו להתחיל הכול מהתחלה ולצערי, כל "נוסחאות אחיזת העיניים" זה מה שעבד בעבורם בעבר אבל עשוי לא לעבוד עכשיו, ויותר מזה, עשוי לא להתאים לכם ולעסק שלכם.
בחרו מסגרת עבודה גמישה ולא נוסחה קשיחה וחד משמעית.
אם אתם מרגישים שאין לכם זמן לעשות את זה נכון,
תזכרו שבטוח אין לכם זמן לעשות את זה מהתחלה.
3. תמיד מתחילים עם מודל עסקי
אני לא רוצה שתתפתו לכל מיני קיצורי דרך חסרי שחר, אבל אני גם לא רוצה בשבילכם שתבנו רשימות תפוצה, תפרסמו עשרות מאמרים ותבלו ימים שלמים בפייסבוק, שנה אחרי שנה בלי להעז לבקש תמורה, בלי להרוויח כסף. בזמן שאתם עושים את זה, בעלי עסקים אחרים, מהירי תפיסה וחדי אבחנה, יזדרזו לאמץ את הרעיון שלכם ולייצר לעצמם הכנסה נחמדה.
ברגע שתהיה לכם מסגרת עבודה מובנית – האסטרטגיה שלכם, מפת הדרכים שלכם – שמראה לכם לאן אתם הולכים ומפרטת לכם את ציוני הדרך על התוואי שבחרתם תוכלו להתחיל לבחון אפשרויות עסקיות, תוכלו לנסות מהלכים ולבדוק מה התוצאות העסקיות שלהם. בכל מקרה, התפקיד שלכם בעסק הוא לוודא ששורת הרווח הכלכלית מביאה מספיק לחם לשולחן.
בשנה האחרונה הפכתי להיות אוהדת נלהבת של מודל ה- MVP: Minimum Viable Product, תוכלו לקרוא על זה בהרחבה בספר The Lean Startup של Eric Rise. הרעיון הוא לפתח מוצרים פשוטים שיכולים לשרת כמות עצומה של לקוחות ולצאת איתם לשוק גם כשהם לא מושלמים. דרוש לא מעט אומץ להסכים לפתח מוצרים שהם לא סופר מתוחכמים ולא סופר חדשניים ולצאת איתם לשוק בקול גדול אבל, ואת זה אני עוזרת להבין וליישם במפגשי האימון / ייעוץ שאני נותנת למשתתפי החממות, יש רק שתי נקודות אל חזור בחיים הפיסיים האלה: זמן הלידה וזמן המוות. כל מה שקורה בתווך, ניתן לשינוי מוחלט או ליצירת גירסה מעודכנת ומשופרת. מה שחשוב לזכור בהקשר הזה של מוצרים ולקוחות זה ש…
אתם לא יודעים מה הכי טוב ומושלם בעבור הלקוחות שלכם.
רק הלקוחות שלכם יודעים מה זה.
ולכן, להיות אמיצים מספיק כדי לשגר לשוק את ה- MVP – ולעיתים, עם הזמן להפוך אותם למוצרים מושלמים בעבור הקהל האינדיבידואלי שלכם – היא הדרך הפקחית ביותר הן כדי ליצר הכנסות במהירות והן כדי לייצר מוצר שהצרכנים במאה ה- 21 מבקשים.
אם החלטתם לאמץ את הגישה הזו שעשויה לעזור לכם ליצר מזומנים קצת יותר מהר, תזכרו לשלב אותה בתוך מסגרת העבודה שלכם. זה מה שישמור על ה- MVP מלהישאב אל החור השחור ולהיעלם בו.
שאלות, הרהורים, מחשבות ? כתבו אלי כאן בתגובות, אני מה זה אשמח לדיאלוג איתכם.
בפוסט הבא…
הנושא הבא שאדבר עליו זה הדרך הטובה ביותר לייצר הכנסות בעזרת תוכן בשנה הקרובה (ואני סבורה, וכבר אמרתי את זה קודם, גם בשנים הבאות). זה אמנם טרנד שכובש את העולם בסערה אבל הוא רק הולך וגדל ואין סיבה שלא יהיה לכם נתח ממנו.
הי קרן …(-;
הי קראתי את המאמר יפה מאד הרעיון של הmvp
עולה לי בראש למה לא ליצור מוצר לא מוגמר שהלקוח יכול להמשיך לפתח אותו כרצונו ובעצמו , גם אם זה מוצר מתוחכם או תכנולוגי אפשר למכור פוטנציאל?
כמובן ללקוחות יעודיים…..
סתם מחשבה ….
אבל מעניין
מחשבה מעניינת דניאל…
הזכרת לי שבילדותי היה לי סט של בובות מקרטון ולהן היו אוספי בגדים …מקרטון… ואני הלקוחה, יכולתי לגרום לבובות האלה להיות כמו שאני רוצה בעזרת הבגדים השונים שיכולתי כל פעם לקנות, כלומר בעזרת המאפיינים של המוצר…
עכשיו נשאלת השאלה: איך עושים את זה למוצרים שמבוגרים רוצים לצרוך ? 🙂
אמממ…
קרן
מאמר מוצלח כל משפט מוכח רצוי לאמץ ולבצע מה שנאמר תמיד טוב ללמוד מהאחר כדי להצליח יותר בענין השיווק העסק טוב לקבל טיפים מוצלחים כדי שידעו על העסק יותר ולגרום לכמות רבה של אנשים להגיע לעסק ימכון אחוה חגית קוסמטקאית ומנהל מכון אחוה
תודה חגית 🙂
מאמר מצוין במיוחד עבור מי שרוצה כיוון חדש לעסק או פותח עסק חדש בלי מיקוד. שמחתי גם להכיר את מודל ה- MVP שאני מאמין בו מאוד ופועל על פיו.
תודה אסף 🙂
כשחושבים על זה אז תוכנה זה אחד התחומים שבהם היישום של ה- MVP הוא קלאסי…
יוצרים את הליבה שאיתה עולם לאוויר ואחר כך משחררים פיצ'רים ושיפורים…
נקודה מעניינת למחשבה היא: האם אכן אפשר ליישם את ה- MVP על כל תחום צרכני או רק
בתחום הטכנולוגי… ??
קרן
היי קרן,
הנקודה למחשבה בהחלט רלוונטית ואני יכול לומר לך שאפילו ניסיתי אותה : )
אני וקטי פיתחנו משחק קופסא (כן כן.. מקרטון), עם קלפים, חיילים וקוביה אשר אין להם קשר לטכנולוגיה.
בשלב ראשון אכן הוצאנו אותו בגרסת פיילוט שאחריה ייצרנו 1000 חתיכות (שאת רובן כבר מכרנו).
יש לנו אפשרות לקבל את כל הפידבקים ולשפר אותם בסדרה הבאה.
הבעיה העיקרית היא שכאשר זה לא טכנולוגי, העלויות שינוי גבוהות בהרבה ולא מיידיות.
זה די דומה למה שאפל עושה עם הסמארטפונים (אמנם זו טכנולוגיה, אך המכשיר הוא טלפון פיזי ולא אפליקציה).
אסף
נכון ! לא חשבתי על משחקי קופסא שמתאימים למודל הזה…
ועולה לי לראש גם כל מיני מוצרי הדרכה ומוצרי ידע…
טכנולוגיה ותוכנה זה די ברור מאליו…
כשמתחילים להפעיל את הגלגלים מגיעים לעולמות חדשים
🙂