תובנות שימושיות על עסק שהוא אני ואני שהוא עסק
פוסט אורח מאת: ערן רותם
רבים מהעולמות העסקיים, בעיקר בתחום השירותים הבין עסקיים (B2B), אך לא רק – מנהלים,
אנשי מכירות, יועצים, מפיקים, מעצבים, מרצים, צלמים, מאמנים, מטפלים, אנשי רשתות חברתיות, אדריכלים, תרפיסטים ועוד – הינם בעלי מקצוע חופשי,
שהייחוד בעסק שלהם הינו בכך שהם חלק בלתי נפרד ממנו.
זהו עולם העסקים העצמאיים – בו, לאני והאישי חלק בלתי נפרד מהעסקי והשיווקי.
מה זה מיתוג אישי?
פרסונל ברנדינג, הינו מיתוג כמו כל מיתוג – רק במקום או בנוסף למיתוג של עסק/חברה או מוצר/שירות, זהו מיתוג של דמות, אדם, אישיות, פרסונה.
מיתוג אישי הוא תהליך שבו האדם משווק כמותג.
מדובר במהלך אסטרטגי שאדם מפעיל כלפי עצמו, ומיועד לקדמו בחייו העסקיים, המקצועיים וגם האישיים.
יש המבצעים את המיתוג האישי בעצמם, תוך שימוש בכלים אינטרנטיים ועיצוביים, שיווקיים ומכירתיים – ויש הנעזרים ביועצי מיתוג, תקשורת, תדמית, מאמנים אישיים ועוד.
בהמשכו של התהליך, האדם אמור להוות מותג שיעורר רגשות וערכים מוגדרים אצל אנשים אחרים. אנשים כלפיהם מופנה המיתוג יכולים להיות לקוחות ומעסיקים פוטנציאליים, קולגות ומתחרים.
איש השיווק האמריקאי טום פיטרס טבע את המונח "מיתוג אישי" במאמר The Brand Called You
שפרסם בשנת 1997. הוא קבע כי מיתוג אישי אינו מתבסס על שיפור עצמי, אלא על "אריזה מחדש" או "מיצוב מחדש".
כלומר, המיתוג לא נועד לשפר את האדם, אלא רק את האופן בו רואים אותו אחרים.
בעוד תהליך מיתוג של חברות ומוצרים חותר ל"האנשה" של מושא המותג כדי לעורר חיבור רגשי למוצר או לחברה – הרי שבמיתוג אישי נועד לתת תוקף לאיכויות של האדם הממותג ולזהותו ויכולותיו.
המיתוג האישי הוא תהליך טבעי, הנוצר עקב הצורך להתבלט בסביבה רוויית מתחרים.
מיתוג אישי, מוכר ומדובר בעיקר בשלושה היבטים ותחומים מרכזיים, בהם הוא בא לידי ביטוי משמעותי:
מיתוג ברשת, באינטרנט וברשתות חברתיות
מקום בו לזהות המשודרת, המוצגת, הנתפשת והמזוהה יש משמעות גדולה.
בהיעדר ממשק פיזי ואינטראקציה ממשית, הרי שה"כימיה" והתפישות יושגו בעיקר או רק באמצעות התוויות שישודרו ע"י בעל העסק או הפרופיל.
ישנם שירותים ותוצרים הניתנים על ידי בעלי מקצועות חופשיים שאינם בעלי משמעות אישית, ולכן זה פחות חשוב או משפיע – אולם יש רבים מאוד שכן, ולהתרשמות מבעל העסק או מנהלו, במקרים הללו, ישנה אחריות מהותית וישירה לקבלת ההחלטה ולהעדפה.
תמונה, סטאטוסים, פוסטים בפורום, מסרים בבלוג, מראה האתר, התמונות שמעלים, הקישורים והסרטים, הערך שתורמים לדיונים וצורת ההתנסחות והשפה. כל אלו מחליפים מראה של העיניים, השפתיים ושפת הגוף והידיים, כמו גם טונציה/איטונציה וקצב ועוצמת דיבור.
כמובן שלהענקת ידע ויצירת תפישת "מומחה" – ישנה חשיבות אקוטית במיתוג אישי.
שימו לב גם שניתן להיות "מנומס", "שקט", "צעקני", "חכם", "ציני", "טיפש" ועוד – גם בלי לפגוש בך…
לעיתים קרובות מידי נתקל באיש מרקום, מעצבת או ממתג, מאמן או מנהל, שפעילותם ברשת החברתית אינה הולמת את עסקיהם, מעמדם או מיצובם:
שפה גסה או נמוכה, תמונות לא מתאימות, שיתוף ותיאור התנהגויות לא ראויות, מתן מענה חסר אחריות או מקצועיות ועוד.
עוד אחת מהבעיות באינטרנט, הינו זמן השהייה הארוך (זנב) של תכנים, גם שליליים: כישלון, תקלה, טעות, ביקורת על ביצוע, תלונה על שירות, תמונה לא מחמיאה…
במהלך של מיתוג אישי, נדאג להסיר ככל שניתן חומר לא מחמיא או פרסומים שליליים, וזאת בעיקר באמצעות יצירת תכנים טריים וחדשים יותר, חיוביים הרבה יותר – שידחקו את הישנים.
אז הקפידו על "שפת מותג" אינטרנטית, התנהגות רשת הולמת, הקפידו על תכנים מחמיאים
עדכניים וטריים – והרי לכם מותג פרטי משל עצמכם, מיתוג אישי.
תדמית עסקית
הנכונה לכולם – אבל בעיקר לבעלי מקצועות חופשיים, בעלי מעורבות גבוהה מול הצרכן, שהעסק שלהם זה-הם והם זה-המוצר/שירות.
בתדמית עסקית נכלול את פרטי הלבוש, האיפור והתסרוקת, תנועות הגוף, השפה, המסרים, לחיצת היד,
כרטיס הביקור, מראה המשרד, מראה רכב-החברה ועוד.
כאשר מדובר בבעלי מקצוע חופשי, מומחים, שבאים להיוועץ או להיעזר בשירות שהינו הם-עצמם
(כישרון, הכשרה, ידע, ניסיון, רגישות, מנהיגות ועוד) – הרי שגם לתכונות אופי יש חשיבות, ולערכי התדמית יש השלכה על התפישות
(יש לבוש שמשרה בטחון, הצלחה, נעימות, ויש כזה שמשרה הרגשת פיזור, חוסר מקצועיות, חוסר הצלחה, חשש).
חישבו עד כמה קריטית התרשמותכם מיועץ המס, רואה החשבון, עורך הדין, סוכן הביטוח, סוכן הנסיעות,
האדריכל, יועץ השיווק, היועץ הארגוני, המאמן, המשווק הרשתי, מנהל המכירות, הפסיכולוג
ומתווך הנדל"ן (ואילו רק חלק מבעלי המקצועות החופשיים) – מהמראה, מהלבוש, מהשפה ומשפת הגוף, מהרכב, מכרטיס הביקור, מהאתר, מהמשרד
אז הקפידו על תדמית עסקית ההולמת ותואמת את עיסוקכם והרי לכם מיתוג ומיצוב אישי נכון
שם העסק
במקרה של בעל מקצוע חופשי, נכון ויכול, ואף כדאי, שיכלול את שם בעל העסק.
זה יכול להיות השם עצמו – וזה יכול להיות לצד שם קריאייטיבי ומובהק יותר, כחלק מזהות העסק
("בניהול…", "לפי שיטת…", "בפיקוחו של…", "בשיתוף…" וכו').
שם עסק אמור להיות ייחודי, בולט, זכיר, קליט, מבודל ובעיקר בעל משמעות. שם של אדם, לעיתים רבות,
אינו עונה על הקריטריונים הללו – ולכן נכון לחשוב על שם עסק ממש, ממותג (בעל ערכים תחרותיים ואסטרטגיים) וקריאייטיבי.
אולם, מכיוון שמדובר בעולם של מיתוג אישי – יש מקום לצרף ולהצמיד את שמו של מייסד העסק או מנהלו.
זה נכון בעיקר במשרד גדול יחסית, פירמה או עסק וותיק ומובהק, אך יש לו מקום גם בעסק צעיר.
אז הקפידו על שם עסק נכון ומתאים עבורכם, מבדל וייחודי לכם,
והרי לכם מיתוג ומיצוב אישי נכון.
מיתוג, הינו סך הערכים הנתפשים שאנו מבקשים לשדר.
מיתוג אישי – הינו סך זהותנו וערכינו.
השקיעו במותג שנקרא "אני"! השקיעו בשיווק, מיצוב ומיתוג עצמכם
ערן רותם, מנכ"ל 'אחד על אחד' – לייעוץ עסקי ממוקד, אישי ופרטני,
הינו מומחה לאסטרטגיה שיווקית, למיתוג ולפיתוח עסקי, ויועץ שיווק ומכירות המתמחה בבעלי מקצוע חופשי.
ערן בעל ניסיון רב בעולמות השירותים והמכירות השונים, ומומחה בעל ניסיון עשיר בעבודה אסטרטגית ומיתוגית עם בעלי מקצועות חופשיים ועסקים אישיים ומשפחתיים.
הזדמנות מופלאה לזכות בידע המקצועי של ערן נפתחת ב- 29.12.2012 ביום עיון יישומי במיתוג:
מעל ל-7 הרצאות מעשיות, במחיר מצחיק של 97 ₪. כל הפרטים כאן
פוסטים נוספים בנושא מיתוג אישי באינטרנט שיכולים לעניין אותך:
[catlist=4]
[…] פוסט אורח : ערן רותם על 3 היבטים מרכזיים של מיתוג עסק […]