" 78% מהישראלים כבר חברים ברשתות חברתיות, 72% גולשים פעילים בפייסבוק"
כך עולה מסקר שערך משרד יחסי הציבור שלום תל-אביב, בבעלות זמיר דחב"ש במטרה לבדוק האם והיכן נמצא הגולש הישראלי בזירת הרשתות החברתיות.
הסקר נערך בחודש ספטמבר 2009, בקרב 500 איש, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במגזר היהודי, באמצעות מכון המחקר שריד שירותי מחקר והדרכה (כך נמסר בידיעה שפרסם עיתון גלובס המקוון ב- 24.11.09).
על-פי הסקר, 66% מכלל הבוגרים שהשתתפו בסקר העידו שהם כבר פעילים בפייסבוק. קבוצת הגיל הכי פחות מעורבת ברשתות חברתיות היא 61-65, וקבוצת הגיל הכי מעורבת היא 18-25. 79% מהמשתמשים בגילאי 31-35 מתחזקים נוכחות ברשת חברתית.
באיזה רשתות חברתיות כדאי לך לפעול?
סקרים כדוגמת הסקר הזה מסייעים לנו להבין את החשיבות העסקית שביצירת נוכחות ברשתות חברתיות.
בעל עסק שהגדיר את הנישה שלו כצעירים בגילאים 18-25, יוכל בעזרת פעילות ממוקדת ותכליתית ברשתות חברתיות, להגדיל את החשיפה, להעמיק את החדירה של המוצר/מותג/שירות, ובטווח הארוך ליהנות מגידול בפעילות העסקית.
לעומתו, בעל עסק שפונה אל גיל הזהב, מוטב לו שיחסוך את הזמן שדורשת נוכחות אפקטיבית ברשת וימקד את מאמצי השיווק שלו במוקדים מוכחים כמרכזי מפגש של גיל הזהב.
שתי נקודות חשובות שכל בעל עסק חייב לתת עליהן את הדעת לפני שהוא מחליט לצאת לדרך כדי ליהנות מהעוצמה של הרשתות החברתיות:
בחירת הרשתות החברתיות המתאימות לעסק
אמנם 72% מהישראלים פעילים בפייסבוק האם זה אומר שהם יתעניינו בעסק שלך?
לפני שבוחרים את הרשתות החברתיות שבהם עומדים להשקיע זמן ואנרגיה חשוב לבחון האם זו הרשת החברתית שמתאימה לאופיו של העסק שלכם. עסק שעיקר פעילותו מתמקדת בפעילויות תרבות, פנאי, טיולים, מסיבות – יוכל להפיק תועלת רבה מאוד מהנתון הזה של הסקר ומומלץ לו לבנות נוכחות מושכלת בפייסבוק מפני שאופי הרשת הזו יותר חברתי (אך נמצא בתהליך טרנספורמציה לכיוון עסקי) ופעילויות מסוג זה מעניינות את פלחי האוכלוסייה העיקריים בפייסבוק.
לעומתו, עסק שעיקר פעילותו שירותי הנדסה, תכנון נוף, אימון אישי, ייעוץ עסקי, עדיף לו להתמקד בפתיחת בלוג, העלאת פוסטים איכותיים ושיתוף ענייני ברשתות באמצעות המיקרובלוגר: טוויטר.
זמינות ונוכחות עקבית
יצירת נוכחות ברשתות חברתיות שמניבה פרי עסקי מחייבת זמינות בתדירות קבועה ועקביות בביקורים ברשתות חברתיות.
לבעלי עסקים שיודעים שאינם יכולים להקדיש את הזמן הדרוש ליצירת מיתוג אישי באינטרנט ולפתיחת ערוצי שיווק וריטואלים עדיף לקחת שירותי מיקור חוץ (outsourcing) שייצרו בעבורם את פעולות השיווק באינטרנט או לחילופין עדיף להישאר בחוץ מאשר להיכנס לרשת, להגיח ולהיעלם. נוכחות ברשת הופכת אפקטיבית כאשר מחד, מגיבים לפוסטים וחומרים שאחרים מעלים ברשת ומאידך מגיבים לתגובות של הקוראים והפונים ברשתות השונות. להיות מבלי להגיב משמע לא להיות. התועלת של זה אפסית ומוטב לחסוך את הזמן והמאמצים.
לאיזו התנהגות גולשים במדיה החברתית אנחנו יכולים לצפות?
תוצאות הסקר שלעיל המתייחסים להתנהגות גולשים ישראלים בשנת 2009 מזכירים את התנהגות הגולשים בארצות הברית בשנת 2008. כבר ידוע שמגמות ההתנהגות באינטרנט בארצות הברית עושות עלייה לישראל ומחלחלות בתרבות הגלישה הישראלית באיחור של פלוס מינוס שנה.
על פי סקר שנערך על ידי המרכז לחקר השיווק שבאוניברסיטת מסצ'וסט בנוגע להיקף השימוש ברשתות חברתיות בקרב 500 פירמות, בין השנים 2007 עד 2009 נמצא שקיימת עלייה במודעות ובאימוץ הרשתות החברתיות ככליי שיווק אפקטיביים לפירמה.
91% פירמות דיווחו שימוש בלפחות רשת חברתית אחת.
נמצא שערוצי השיווק שהכי אומצו על ידי הפירמות היו הבלוג ורשתות חברתיות. בשימוש בבלוג חל גידול של 137% בין השנים 2007 ל- 2009 ואילו בשימוש ברשתות החברתיות למען קידום הפעילות העסקית חל גידול של 196%.
אני מאמינה שאם הפירמות בארצות הברית הבינו את כוחה של המדיה החברתית (בעובדה, חל קיטון של 79% באחוז הלא משתמשים במדיה החברתית), הגילוי וההבנה האלה יחדרו במלוא עוצמתם בשנה הקרובה גם לשוק הישראלי.
ככל שיקדים כל עסק לשלב פעילות שיווק באינטרנט כחלק מתמהיל השיווק של העסק כך תתבסס תשתית יציבה ומתגמלת בטווח הארוך.
נשמח להיעזר בך לפתוח דיון סביב השימושים במדיה החברתית למטרות עסקיות.
אילו שימושים במדיה החברתית נעשים בעבור העסק שלך? האם יש לך בלוג אישי? האם ברשתות חברתיות? אילו רשתות חברתיות בחרת בעבור הנישה שלך?
מאמרים נוספים בנושא רשתות חברתיות שיכולים לעניין אותך:
[catlist=6]