מה זה בדיוק "סיסטם עסקי" ?

כבעלי עסק, יש לכם המון עבודה – אתם צריכים למצוא דרכים להביא לידים חדשים, להפוך אותם ללקוחות משלמים, לשווק, למכור, לספק להם את המוצר שלכם, לתת להם שירות, לטפל בכספים, לטפל בשוטף, לעקוב אחרי המתעניינים, ואם יש לכם עובדים בעסק, גם לנהל אותם.

בשלב כלשהו, רוב בעלי העסקים מבינים – שבמצב הזה הם לא מגיעים להצמיח את העסק שלהם ולא מסוגלים לעבור לשלב הבא שלו. ככה שהם נשארים בלופ אינסופי של עבודה ולא מצליחים לצאת ממנה.

מה עושים?מדוע סיסטם עסקי הוא הבסיס לכל צמיחה עסקית

בעלי עסקים שרואים צמיחה קבועה ומתמשכת בעסק שלהם הם אלו שעצרו רגע להתבונן על העסק ולבנות לו סיסטם עסקי .

אני יודעת, הרבה מאוד בעלי עסקים קטנים בכלל לא מכירים את המושג הזה, לא מבינים מה המשמעות שלו ולכן גם לא יודעים שהוא מאבני הבניין של העסק שלהם.

בעיה נוספת שקשורה לסיסטם העסקי יוצר המושג "סיסטם שיווקי". רבים מבלבלים ומתבלבלים בין שני המושגים והתוצאה: אין לא את זה ולא את זה.

שנעשה סדר ?

הגדרה לא מילונית לסיסטם עסקי

נתחיל בזה שאת ההגדרה שאתם עומדים לקבל כאן לא מצאתי במילון. זו הגדרה שמייצגת את העבודה שעשיתי לפני 14 שנים כיועצת לשיפור תהליכים בארגונים ואת התהליכים שאני מעבירה לקוחות במסלול הפרטי או בתכנית הליווי השנתית "המחלקה העסקית".

סיסטם עסקי : שיטה, מתודולוגיה תהליך או דרך פעולה שחוזרת על עצמה בעסק ונועדה להשיג מטרה מוגדרת שהיא לטובת כל השותפים בדבר. השלבים, הצעדים או הרכיבים שמרכיבים אותה מתחברים יחד ככה שהם משרתים בצורה מיטבית כל מי שקשור בדבר.

יצירת "סיסטם עסקי" אפקטיבי מבטיחה התייעלות, צמיחה עקבית, תוצאות שאפשר למדוד אותן וטרנספורמציות משמעותיות ללקוחות העסק. אל תטעו, אלה לא פריבילגיות ששמורות לארגונים הגדולים. זו הדרך לביסוס עסק יציב ורווחי.

הבבושקה תעזור לכם להבין מה זה בדיוק סיסטם עסקי

בבושקה כאנלוגיה לסיסטם עסקי
גם אם כרגע נראה לכם שסיסטם עסקי לא קשור לעסק הקטן שלכם, תישארו איתי כי סיסטם עסקי שווה ערך ליסודות של בניין העסק שלכם.

כי כל היבט בעסק שלכם: המוצרים שלכם, הדרך שבה אתם מדברים עם לקוחות, הדרך שבה אתם מוציאים הצעות מחיר, הדרך שבה אתם מנהלים מלאי – כל אלה הם חלק מסיסטם עסקי שיכול להיות מנוהל, משודרג ומיושם בצורה כזו שתייצר לכם צמיחה בהכנסות וברווחים.

כי אם אתם רוצים להפסיק לחיות מהיד לפה ורוצים להפוך את העסק שלכם למקור הפרנסה הבטוחה שלכם, גיבוש הסיסטם העסקי הוא הצעד הראשון ליצירת עסק יציב שנהנה מצמיחה קבועה.

ועדיין, מה זה סיסטם עסקי ?

מכירים את הבבושקה ? בובה בתוך בובה בתוך בובה בתוך בובה ?

דמיינו לעצמכם שהסיסטם העסקי הוא כמו הבבושקה הגדולה שלתוכה נכנסות כל הבבושקות האחרות. כמו שהיא המעטפת של כל הבבושקות והיא גם עומדת בפני עצמה כך גם הסיסטם העסקי.

הסיסטם העסקי הוא המעטפת של העסק שלכם. הוא עומד בפני עצמו והוא מורכב מעוד סיסטמים שונים בעסק. הסיסטם העסקי:

  • מגדיר את הטרנספורמציה (ההבטחה העסקית) שאתם מבטיחים ללקוחות שלכם
  • כולל את השיטה/הדרך/הנוסחה שמספקת את ההבטחה הזו
  • מגדיר את סל המוצרים או השירותים שמספקים את ההבטחה העסקית ללקוחות שלכם. המוצרים בתוך הסל הזה לא נמצאים בתפזורת אלא יש בינהם קשר תהליכי. זו הסיבה שמדובר בסיסטם ולא באוסף אקראי של מוצרים על המדף.
  • הוא הבסיס לכל תכנית צמיחה של העסק

כמו שאמרתי הוא אמנם עומד בפני עצמו כמו הבבושקה הגדולה ביותר, אך הוא מכיל בתוכו עוד סיסטמים ו/או תהליכים שונים שמבטיחים שיפור וצמיחה בעסק.

הנה כמה דוגמאות שמקבילות לבבושקות שבתוך הבבושקה הגדולה :

אספקת מוצרים, איסוף לידים, הפקת סדנא, אתר אינטרנט, שירות לקוחות, הדרכה, גיוס עובדים, ניהול, תמחיר, ניהול חשבונות, אריזה ומשלוח וכדומה.

מה ההבדל בין סיסטם עסקי לסיסטם שיווקי ?

הסיסטם השיווקי הוא אחת מהמערכות שנמצאות בתוך המערכת העסקית. בבושקה שיווקית בתוך בבוקשה עסקית. הסיסטם העסקי והסיסטם השיווקי הם שני דברים שונים לחלוטין חוץ מהעובדה ששניהם סיסטם.
בעוד שהסיסטם העסקי :
1. מגדיר את הדרכים לספק את הטרנספורמציה שהעסק מבטיח ללקוחות
2. משמש לבניית תכנית מינוף לעסק (כלומר, תכנית צמיחה עסקית)

הסיסטם השיווקי מגדיר את תהליכי השיווק השונים בעסק ותפקידו להביא מועמדים שיבחרו לקנות מכם.

בתוך הסיסטם השיווקי תמצאו תתי סיסטם שיווקי.

לדוגמה: איסוף לידים זה תת תהליך בסיסטם השיווקי. ברגע שמגדירים את השיטה לאיסוף לידים לעסק, אפשר לשכפל את התהליך שוב ושוב.

לסיסטם לאיסוף הלידים יכולות להיות תת סיסטמים משלו. לדוגמה: טלמרקטינג, נטוורקינג, דיוור ישיר וכד'.

בשלב הזה אתם כבר מבינים שכאשר מדברים איתכם על "סיסטם", עליכם לבדוק עם הדובר לאיזה סיסטם הוא מתכוון.

איך משפיע סיסטם עסקי על הצמיחה של העסק שלכם?

סיסטמים ותת סיסטמים (מערכות ותת מערכות) בעסק הם המגדלור, המצפן והזרקור להתנהלות אפקטיבית בעסק.
בעצם קיומם הם מספקים תוצאות עקביות, גם כשאתם לא בסביבה (בין אם אתם ישנים ובין אם אתם מנהלים ויש תחתיכם צוות עובדים).
הם מוציאים מהעסק את הבזבוז וחוסר היעילות ועוזרים לכם לתת ללקוחות שלהם את מה שהם זקוקים בכל רגע ורגע.

ברמה העסקית, הם מאפשרים לכם לדעת בכל יום ויום לאן אתם צועדים, מה הפעולות העתידיות שלכם, מה זרם ההכנסות הצפוי לכם ואיך אתם משפיעים על טובתם של הלקוחות שלכם לאורך זמן .

הם הפתרון ל:
צמיחה עלובה במכירות
לשולי רווח נמוכים (האם אתם מודדים רווחים או מסתכלים רק על הכנסות ?)
לחוסר שביעות רצון של לקוחות
להוצאות מיותרות
לתזרים מזומנים לא יציב
וכמובן לתסכול יומיומי.

העסק שלכם כמיקרוקוסמוס של היקום

היקום שבו אנחנו חיים פועל כסיסטם אחד עצום שבו פועלים תת סיסטמים כמו מערכת השמש, מערכת האוויר, מערכת המים, מערכת גוף האדם, מערכות אקולוגיות ועוד. בני האדם עקבו בתבונה אחרי דפוסי המערכות האלה כדי להגיע לפתרונות של בעיות מורכבות, כדי להגיע לידיעה עמוקה שמסבירה תופעות ותוצאות במציאות החומרית.

כל החברות הגדולות ביותר נבנו וצמחו תודות לפיתוח סיסטם עסקי שמורכב מתת סיסטמים ותהליכים שיטתיים – זה המפתח ליעילות, זה המפתח לצמיחה וגידול בהכנסות: להגדיר סיסטם עסקי שרואה את צרכיו של הלקוח ומתמקד בלתת ללקוח את הפתרון הטוב ביותר לצרכים שלו.

חשוב לדעת! בכל עסק קיים סיסטם בין אם הוא מוגדר ובין אם טרם התפניתם להגדיר אותו.
המשימה הזו, להגדיר את הסיסטם העסקי בדרך כלל נדחקת לצד עד כדי התעלמות בעיקר בגלל שרוב בעלי העסקים מתקשים לזהות את הסיסטם העסקי, להגיע להגדרה המדויקת שלו ובסופו של דבר לא מתבססים עליו כדי לייצר תכנית מינוף עסקית.

עכשיו, כשאתם יודעים מה זה סיסטם עסקי, מה ההבדל בין סיסטם עסקי לסיסטם שיווקי ואיזה השפעה יש לקיום ולהתנהלות על פי סיסטם – מגיע תורכם לזהות ולהגדיר את הסיסטם העסקי שלכם, למנף את העסק בעזרתו בשנה הקרובה ולקצור את היבול השופע.

אם יש לכם שאלות, אני אשמח לענות לכם כאן למטה בתגובות.

אם הועיל לכם – שתפו והעבירו הלאה [תודה מראש :)]

אם אתם רוצים את עזרתי בגיבוש והגדרת סיסטם עסקי שיהיה מדויק לעסק שלכם וללקוחות שלכם, כזה שיאפשר לכם התקדמות מואצת בעסק בשנה הקרובה, כזה שייצר לכם בהירות מוחלטת לגבי "מה עומד לקרות בעסק שלכם בשנה החדשה" – אני מזמינה אתכם לבחור לעשות את העבודה הזו עם הנחיה צמודה שלי בתהליך עבודה קצר ואפקטיבי.

זה יתקיים במסגרת חדר עבודה ייחודי ( workshop), שאקיים ב- 18.09.2014 במכון מופת בתל אביב.
למה אתם יכולים לצפות מהיום הזה ? איך זה בדיוק יעבוד ? – לחצו כאן לכל הפרטים

החומר באתר זה הינו לשימוש פרטי אין להפיץ, להעתיק, לשדר או לפרסם חומר כלשהו מתוך האתר, ללא הסכמה מראש ובכתב של בעלי זכויות היוצרים השונים
קורס שיווק באינטרנט | אפיון אתר | כתיבה שיווקית | קידום עסקים באינטרנט | בנית אתר